Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden Mister-Postman
April 2019
Artikel 1. Algemeen
1.1 In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
- Opdrachtgever: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die
met Mister-Postman een overeenkomst heeft afgesloten,
respectievelijk wenst af te sluiten, alsmede diens
vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n), rechtverkrijgende(n) en
erfgename(n);
- Opdrachtnemer: Mister-Postman, handelend onder Ticketpoint B.V. (hierna tevens te noemen
Mister-Postman), gevestigd te ‘s-Hertogenbosch, ingeschreven in het
Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer
18070374.
1.2 In alle gevallen waarin in deze voorwaarden ‘schriftelijk’ staat
vermeld, wordt daaronder mede begrepen e-mail, fax of andere
elektronische op analoge of digitale wijze verzonden berichten die
Opdrachtgever respectievelijk Opdrachtnemer hebben bereikt.
Artikel 2. Toepasselijkheid
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle
aanbiedingen en overeenkomsten die betrekking hebben op door
Opdrachtnemer aangeboden diensten, alsmede op alle
rechtsverhoudingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever,
behoudens voor zover wet- of regelgeving de toepassing van deze
Algemene Voorwaarden uitsluiten of beperken en behoudens
wijzigingen in deze Algemene Voorwaarden, welke door partijen
uitdrukkelijk en schriftelijk dienen te zijn bevestigd.
2.2 Indien en voor zover van een of meerdere bepalingen van deze
Algemene Voorwaarden schriftelijk wordt afgeweken, blijven de
bepalingen waarvan niet uitdrukkelijk is afgeweken, onverkort hun
gelding behouden.
2.3 Schriftelijk overeengekomen wijzigingen van deze Algemene
Voorwaarden gelden slechts voor de bij die specifieke
overeenkomst bepaalde gevallen, tenzij de afwijkingen in een
volgende overeenkomst schriftelijk worden bevestigd.
2.4 Opdrachtgever wordt verondersteld deze Algemene Voorwaarden
mede te aanvaarden met betrekking tot latere aanbiedingen,
leveringen en diensten van Opdrachtnemer, latere door
Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verstrekte opdrachten en
latere tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever gesloten
overeenkomsten.
2.5 De onderhavige Algemene voorwaarden zijn eveneens van
toepassing op alle overeenkomsten voor de uitvoering waarvan
Opdrachtnemer derden inschakelt.
2.6 De toepasselijkheid van de door Opdrachtgever gehanteerde
Algemene Voorwaarden wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Artikel 3. Aanbieding
3.1 Alle aanbiedingen en/of offertes van Opdrachtnemer zijn
vrijblijvend, tenzij – en dan slechts voor zover – door
Opdrachtnemer schriftelijk anders is vermeld.
3.2 De prijzen in de genoemde aanbiedingen en/of offertes zijn
exclusief BTW, tenzij anders aangegeven.
3.3 Een overeenkomst komt slechts tot stand nadat Opdrachtnemer
een opdracht schriftelijk heeft aanvaard. Voor werkzaamheden
waarvoor naar hun aard en/of omvang geen offerte c.q.
opdrachtbevestiging wordt verzonden, wordt het begin van
uitvoering van de werkzaamheden als opdrachtbevestiging
beschouwd.
Artikel 4. Uitvoering van de Opdracht en Dienstverlening
4.1 Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en
vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap
uitvoeren. Opdrachtnemer zal zich inspannen om de
werkzaamheden naar behoren en zorgvuldig te verrichten, alsmede
de belangen van Opdrachtgever naar beste weten te behartigen en
te streven naar een voor Opdrachtgever bruikbaar resultaat.
Opdrachtnemer kan echter niet garanderen dat met de
werkzaamheden steeds het door Opdrachtgever gewenste
resultaat wordt bereikt.
4.2 Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten
verrichten door derden.
4.3 Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan
Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn, of waarvan de
Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze
noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig
aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering
van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan de
Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de
uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de
vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke
tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.
4.4 Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal
worden uitgevoerd kan Opdrachtnemer de uitvoering van die
onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat
Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase
schriftelijk heeft goedgekeurd en/of betaald.
Artikel 5. Extra werkzaamheden
5.1 Opdrachtnemer voert afgesproken werkzaamheden uit zoals
vastgelegd in offerte, projectvoorstel of overeenkomst. Extra
gevraagde werkzaamheden buiten afgesproken werkzaamheden
zoals vastgelegd in offerte, projectvoorstel of overeenkomst zal
gebeuren op basis van nacalculatie berekend volgens de
gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer zoals die gelden in
de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij
hierover andere afspraken zijn gemaakt.
Artikel 6. Voltooiing van de Opdracht
6.1 Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van
bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit
slechts een indicatieve termijn en nimmer een fatale termijn.
6.2 Opdrachtnemer is eerst in verzuim nadat Opdrachtgever
Opdrachtnemer bij aangetekend schrijven in gebreke heeft gesteld
en nakoming binnen de in de ingebrekestelling genoemde termijn
uitblijft.
6.3 Indien Opdrachtnemer verwacht een termijn niet te zullen halen,
zal Opdrachtnemer Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op
de hoogte stellen.
Artikel 7. Rapportering
7.1 Rapportering, indien vooraf afgesproken, door Opdrachtnemer aan
Opdrachtgever vindt plaats conform projectvoorstel, offerte of
overeenkomst.
7.2 Indien geen wijze van rapporteren is gespecificeerd, geschiedt
rapportering in het Nederlands en volgens de normen van goed
vakmanschap. Indien geen rapporteringsmedium is afgesproken,
bepaalt Opdrachtnemer het medium dat hiervoor wordt gebruikt.
Artikel 8. Wijzigingen
8.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het
voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten
werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig
en in overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
8.2 Niettegenstaande het bepaalde in artikel 8.1, heeft
Opdrachtnemer het recht om, in het belang van de dienstverlening
en teneinde het resultaat voor de opdrachtgever te trachten te
optimaliseren, de titels en omschrijvingen naar eigen inzicht en
zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtgever te wijzigen.
8.3 Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt
gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de
uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de
Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
8.4 Indien de wijzigingen of aanvullingen op het projectvoorstel, de
offerte of de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve
consequenties hebben, is Opdrachtnemer gerechtigd de kosten
hiervan bij Opdrachtgever in rekening te brengen. Opdrachtnemer
zal Opdrachtgever hierover van tevoren inlichten.
8.5 In afwijking van lid 4 zal Opdrachtnemer geen meerkosten in
rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het
gevolg is van omstandigheden die aan haar kunnen worden
toegerekend.
Artikel 9. Verantwoordelijkheid van Opdrachtgever
9.1 Opdrachtgever dient zelf en voor eigen risico zorg te dragen voor
deugdelijke apparatuur en deugdelijke ander faciliteiten die
toegang geven tot een netwerk waarop hij de door Opdrachtnemer
verstrekte diensten kan ontvangen.
9.2 Opdrachtgever dient zelf zorg te dragen voor de vergoeding van de
gemaakte advertentie- en communicatiekosten.
9.3 Opdrachtgever is volledig verantwoordelijk voor de juistheid van
de door hem aan Opdrachtnemer aangeleverde gegevens, teksten,
afbeeldingen of andere gegevens.
9.4 In voorkomende gevallen staat Opdrachtgever in voor de juistheid
van de door hem aanvaarde proeven en/of concepten,
respectievelijk voor proeven en/of concepten waarvoor door hem
niet of niet tijdig correcties aan Opdrachtnemer zijn toegezonden.
9.5 Door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever
samengestelde teksten, afbeeldingen of andere gegevens worden
geacht door Opdrachtgever te zijn aanvaard, tenzij binnen een
periode van veertien (14) dagen na publicatie langs elektronische
weg gewenste wijzigingen schriftelijk worden medegedeeld.
9.6 Opdrachtgever staat in voor zijn volmacht indien er sprake is van
een opdracht ten behoeve van derden.
9.7 Opdrachtgever staat er te allen tijde voor in dat het door hem aan
Opdrachtnemer aangeleverde materiaal geen inbreuk maakt op
rechten van derden, waaronder rechten van intellectuele
eigendom.
9.8 Opdrachtgever is verplicht steeds tijdig alle medewerking,
gegevens en inlichtingen te verschaffen, welke noodzakelijk of
nuttig zijn voor de uitvoering van de overeengekomen diensten
door Opdrachtnemer.
Artikel 10. Geheimhouding
10.1 Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke
informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of
uit andere bron hebben verkregen, onverschillig of deze van
schriftelijke of mondelinge aard is en van wie ook afkomstig.
Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is
medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
10.2 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de naam van
Opdrachtgever te gebruiken als zijnde referentie en deze als
zodanig openbaar te maken.
Artikel 11. Verwerking persoonsgegevens
11.1 Indien Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever
persoonsgegevens verwerkt zullen zij in verband hiermee een
separate verwerkersovereenkomst met elkaar sluiten.
Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van
personen van wie persoonsgegevens worden verwerkt en waarvoor
Opdrachtgever verantwoordelijk is, tenzij Opdrachtgever bewijst
dat de feiten die aan de aanspraak ten grondslag liggen aan
Opdrachtnemer toerekenbaar zijn. Opdrachtgever staat er
tegenover Opdrachtnemer voor in dat de inhoud, het gebruik en/of
de verwerking van de gegevens niet onrechtmatig zijn en geen
inbreuk maken op enig recht van een derde.
11.2 Opdrachtnemer zal de door Opdrachtgever aangeleverde
informatie, data of andere gegevens steeds vertrouwelijk
behandelen en draagt de meeste zorg voor de beveiliging daarvan,
dit op het niveau zoals dat ten tijde van het aangaan van de
overeenkomst in de branche gebruikelijk is voor beveiliging van
dergelijke informatie.
Artikel 12. Exclusiviteit en non-concurrentie
12.1 Opdrachtgever verleent aan Opdrachtnemer voor de duur van de
overeenkomst en met inachtneming van het bepaalde in de
overeenkomst het exclusieve recht de toegewezen opdracht te
vervullen.
Artikel 13. Intellectueel eigendom
13.1 Alle auteursrechten en overige intellectuele eigendomsrechten met
betrekking tot de door Opdrachtnemer verleende diensten, rusten
bij Opdrachtnemer. Opdrachtgever erkent deze rechten en zal zich
van iedere inbreuk daarop onthouden.
13.2 Alle door Opdrachtnemer verstrekte stukken zoals (digitale)
rapporten, monitors, checklisten, adviezen, teksten, templates,
ontwerpen, schetsen, software, applicaties, introductiepagina’s etc.
zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door
Opdrachtgever. Het is Opdrachtgever niet toegestaan om
informatie verkregen van Opdrachtnemer openbaar te maken en/of
te verveelvoudigen in welke vorm dan ook, daaronder mede
begrepen het verkopen, bewerken, ter beschikking stellen,
verspreiden en al dan niet na bewerking integreren in netwerken,
tenzij een dergelijke openbaarmaking en/of verveelvoudiging
schriftelijk is toegestaan door Opdrachtnemer en/of een dergelijke
openbaarmaking en/of verveelvoudiging voortvloeit uit de aard of
het doel van de overeenkomst met Opdrachtnemer.
13.3 Alle door Opdrachtnemer geleverde stukken ter vervulling van de
opdracht zoals documenten, rapportages en geoptimaliseerde
pagina’s, blijven eigendom van Opdrachtnemer. Na afloop of
opzegging van overeenkomst kan Opdrachtnemer Opdrachtgever
verzoeken documenten, rapportages, geleverde geoptimaliseerde
pagina’s en adviezen van haar website te verwijderen of aan haar
retour te zenden.
13.4 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de voor de uitvoering
van de overeenkomst vergaarde kennis voor andere doeleinden te
gebruiken voorzover hierbij geen vertrouwelijke informatie van
Opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.
13.5 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van
derden ter zake van intellectuele eigendomsrechten met
betrekking tot de publicatie van de aan haar door of zijdens
Opdrachtgever verstrekte teksten, afbeeldingen of andere
gegevens.
Artikel 14. Duur en opzegging
14.1 De overeenkomst loopt vanaf het moment waarop mededeling
inhoudende aanvaarding door Opdrachtgever wordt ontvangen
door Opdrachtnemer. Indien een overeenkomst voor bepaalde tijd
is aangegaan wordt deze na afloop van de eerste termijn telkens
stilzwijgend verlengd met één maand. Overeenkomsten aangegaan
voor onbepaalde tijd kunnen worden opgezegd met inachtneming
van een opzegtermijn van één maand.
14.2 Opdrachtnemer is, ook bij een overeengekomen uiterste termijn,
eerst in verzuim nadat Opdrachtgever hem schriftelijk in gebreke
heeft gesteld.
14.3 Opdrachtgever en Opdrachtnemer hebben beiden het recht om een
overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen of hun
verplichtingen die daaruit voortvloeien op te schorten in het geval
van (de aanvraag van) surséance van betaling of faillissement van
de andere partij, wanneer de door de andere partij gedreven
onderneming wordt geliquideerd of gestaakt, of wanneer onder de
andere partij beslag wordt gelegd.
14.4 Indien Opdrachtgever enige op hem rustende verplichting uit de
overeenkomst niet nakomt heeft Opdrachtnemer het recht alle met
Opdrachtgever gesloten overeenkomsten te beëindigen zonder dat
daartoe een ingebrekestelling of rechterlijke interventie is vereist
en onverminderd het recht van Opdrachtnemer op vergoeding van
schade, gederfde winst en rente.
14.5 Bij opzegging, beëindiging of ontbinding om welke reden dan ook
zal Opdrachtnemer alle wachtwoorden en andere
toegangsgegevens van accounts die Opdrachtnemer in naam van
Opdrachtgever heeft aangemaakt en/of beheerd, aan
Opdrachtgever afgeven. Opdrachtnemer kan echter niet
garanderen hoe lang deze toegangsgegevens geldig blijven na
opzegging, beëindiging of ontbinding van deze overeenkomst.
Artikel 15. Honorarium/vergoedingen
15.1 Opdrachtnemer is aan Opdrachtgever een honorarium
verschuldigd zoals in de overeenkomst is overeengekomen. Het
honorarium van Opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst
of het resultaat van de verleende diensten.
15.2 Naast het honorarium heeft Opdrachtnemer recht op vergoeding
van de door hem ten behoeve van de opdracht of anderszins voor
Opdrachtgever gemaakte kosten, hieronder onder meer begrepen
kosten voor door Opdrachtnemer ingeschakelde derden.
15.3 Alle prijzen en kostenramingen zijn exclusief BTW, tenzij anders
vermeld.
15.4 Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het
honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede
uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke
uurtarieven van Opdrachtnemer zoals die gelden in de periode
waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan
afwijkend uurtarief is overeengekomen.
15.5 Bij alle opdrachten zullen de kosten maandelijks in rekening
worden gebracht.
15.6 Opdrachtnemer heeft het recht om de gehanteerde prijzen
periodiek te herzien al dan niet aan de hand van
prijsontwikkelingen.
Artikel 16. Betaling
16.1 Betaling dient te geschieden binnen veertien (10) dagen na
factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze in
de valuta waarin is gefactureerd.
16.2 Na het verstrijken van deze fatale betalingstermijn van tien
(10) dagen na de factuurdatum, is Opdrachtgever zonder dat
verdere sommatie of ingebrekestelling nodig is in verzuim.
Opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden tot het
moment van algehele betaling over het opeisbare bedrag een rente
van 1,5% per maand verschuldigd, tenzij de wettelijke rente hoger
is in welk geval de wettelijke rente geldt.
16.3 Bij het aangaan van de overeenkomst kan Opdrachtnemer een
voorschot bedingen. Het voorschot zal worden vermeld in de
offerte en/of de overeenkomst. Opdrachtgever is gehouden het
voorschot te betalen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
16.4 Indien Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, aan
Opdrachtgever surséance van betaling is verleend, alsmede in
geval van liquidatie van Opdrachtgever, of indien onder
Opdrachtgever beslag is gelegd, zullen alle door Opdrachtgever
aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen geheel en
onmiddellijk opeisbaar zijn, zonder dat enige sommatie of
ingebrekestelling is vereist.
16.5 Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter
afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en
kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst
openstaan, zelfs al vermeldt Opdrachtgever dat de voldoening
betrekking heeft op een latere factuur.
16.6 Opdrachtgever is niet gerechtigd tot opschorting van enige betaling
en evenmin tot verrekening van verschuldigde bedragen.
Artikel 17. Incassokosten
17.1 Alle kosten, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, waaronder
de kosten wegens juridische bijstand, verband houdende met de
incassering van verschuldigde bedragen, zijn voor rekening van
Opdrachtgever.
17.2 Opdrachtnemer en Opdrachtgever komen in verband met het
bepaalde in artikel 16.1 overeen dat de buitengerechtelijke
incassokosten zullen worden berekend overeenkomstig de Staffel
Buitengerechtelijke Incassokosten.
Artikel 18. Klachten
18.1 Iedere klacht met betrekking tot de uitvoering of het nalaten van
de uitvoering van enige opdracht dient door Opdrachtgever bij
Opdrachtnemer schriftelijk zijn ingediend binnen veertien (14)
dagen na verschijning en/of openbaarmaking, op verval van iedere
aanspraak.
18.2 Opdrachtnemer zal zich inspannen om een conform artikel 17.1
ingediende klacht zo goed mogelijk af te handelen.
18.3 Het indienen van een klacht laat de overige verplichtingen van
Opdrachtgever onverlet.
Artikel 19. Aansprakelijkheid
19.1 De totale aansprakelijkheid van Opdrachtnemer wegens
toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is
per gebeurtenis (een reeks opvolgende gebeurtenissen geldt als
één gebeurtenis) beperkt tot vergoeding van directe schade, tot
maximaal het bedrag van de door Opdrachtnemer ontvangen
vergoedingen voor de werkzaamheden onder de overeenkomst
over het jaar voorafgaand aan de schadeveroorzakende
gebeurtenis, exclusief mediabudgetten, licentiekosten en BTW.
19.2 In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter
meer bedragen dan de aansprakelijkheidsverzekering van
Opdrachtnemer uitkeert, te vermeerderen met het eigen risico van
Opdrachtnemer onder die verzekering.
19.3 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: (i) redelijke kosten
die Opdrachtgever zou moeten maken om de prestatie van
Opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden tenzij
de overeenkomst door of op vordering van Opdrachtgever wordt
ontbonden; (ii) redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de
oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling
betrekking heeft op directe schade in de zin van deze voorwaarden;
en (iii) redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van
schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten
hebben geleid tot beperking van directe schade in de zin van deze
voorwaarden.
19.4 Aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor indirecte schade uit
welken hoofde dan ook – waaronder doch niet uitsluitend –
begrepen gevolgschade, gederfde winst, verminderde goodwill,
schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken
van klanten of relaties van Opdrachtgever of verlies van data – is
uitgesloten.
19.5 Partijen sluiten nadrukkelijk de aansprakelijkheid voor schade
veroorzaakt door storingen in de elektronische dienstverleningen
van Opdrachtnemer en van derden, zoals providers,
netwerkexploitanten of andere telecommunicatienetten uit. Zulks
geldt evenzeer indien dit slechts tot een vertraging in de uitvoering
van de opdracht heeft geleid.
19.6 Opdrachtnemer aanvaardt ten opzichte van Opdrachtgever of
derden geen enkele aansprakelijkheid voor de aan haar door
Opdrachtgever verstrekte teksten, afbeeldingen of andere
gegevens c.q. onrechtmatig gebruik daarvan door Opdrachtgever.
19.7 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer wegens toerekenbare
tekortkoming in de nakoming van een Overeenkomst ontstaat in
alle gevallen slechts indien de Opdrachtgever Opdrachtnemer
onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, waarbij een
redelijke termijn wordt gesteld waarbinnen de tekortkoming kan
worden gesteld en Opdrachtnemer ook na die termijn
toerekenbaar tekort blijft schieten in de nakoming van zijn
verplichtingen. De ingebrekestelling dient een zo volledig en
gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te
bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren.
19.8 Iedere vordering tot schadevergoeding tegen Opdrachtnemer
vervalt door het enkele verloop van zes (6) maanden nadat de
Opdrachtgever bekend was of had kunnen zijn van het bestaan van
de vordering.
Artikel 20. Overmacht
20.1 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk in geval van overmacht. Onder
overmacht wordt in deze Algemene Voorwaarden verstaan, naast
hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen,
alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet voorzien,
waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch
waardoor Opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te
komen. Onder overmacht valt in ieder geval: staking, bovenmatig
ziekteverzuim van het personeel, een (tijdelijk) tekort van
personeel, brand-, bedrijfs- en technische storingen binnen het
kantoor of bij de door Opdrachtnemer ingeschakelde externe
partijen, het ter beoordeling van Opdrachtnemer niet beschikken
over voldoende gegevens van of het verstrekken van onjuiste
gegevens, dan wel het ontbreken van voldoende medewerking
door Opdrachtgever.
20.2 In geval van overmacht is Opdrachtnemer gerechtigd de
overeenkomst geheel of gedeeltelijk als ontbonden te beschouwen
c.q. te ontbinden, dan wel de opdracht te annuleren zonder tot
enige schadevergoeding jegens Opdrachtgever te zijn gehouden. In
dit geval is Opdrachtnemer gehouden terstond aan Opdrachtgever
hiervan mededeling te doen.
20.3 Indien Opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht
gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd
het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te
factureren en is Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen
alsof het betrof een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 21. Specifieke bepalingen omtrent Zoekmachine optimalisatie (SEO)
en Zoekmachine adverteren (SEA)
21.1 Met betrekking tot de diensten Zoekmachine optimalisatie (SEO) en
Zoekmachine adverteren (SEA) behoudt Opdrachtnemer zich de
volgende rechten voor.
21.2 Opdrachtnemer zal zich inspannen de opdracht naar beste kunnen
uit te voeren. Hierbij wordt voor de dienst SEO gestreefd naar een
goede kwalitatieve vermelding in de meest gebruikte Nederlandse
(of anderszins overeengekomen) zoekmachines. Opdrachtnemer
heeft voor de absolute score een inspanningsverplichting en er zal
indien mogelijk naar een hoge positie worden gestreefd.
Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor hiervan af te wijken
indien sprake is van moeilijk te positioneren woorden, spam van
derden, niet indexeren door de zoekmachine(s), afwijzing of niet
indexeren van de URL door de zoekmachine vanwege technische
aspecten of specificaties van de website dan wel technische
onvolkomenheden of het niet voldoen en/of opvolgen van de door
Opdrachtnemer verstrekte adviezen.
21.3 Door of vanwege Opdrachtnemer verstrekte (statistische) gegevens
(indicaties) zijn telkens slechts van indicatieve aard, tenzij
uitdrukkelijk anders vermeld. Aan deze gegevens kunnen door
Opdrachtgever geen rechten worden ontleend. Voor zowel de
diensten SEO als SEA geldt een inspanningsverplichting en geen
resultaatsverplichting.
21.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor fouten die voortvloeien
uit werkzaamheden verricht door derde partijen, zoals onder meer
Google.
21.5 Advertentiekosten bij SEA worden rechtstreeks aan derde partijen
zoals onder meer Google voldaan, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 22. Slotbepalingen
22.1 Wijzigingen en aanvullingen op de overeenkomst tussen
Opdrachtnemer en Opdrachtgever zijn slechts geldig indien tussen
partijen schriftelijk overeengekomen.
22.2 Opdrachtnemer heeft het recht deze Algemene Voorwaarden
eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds
gesloten overeenkomsten. Wijzigingen worden schriftelijk of per
e-mail bekend gemaakt aan Opdrachtgever en treden in werking
dertig (30) dagen na de bekendmaking, tenzij bij de bekendmaking
een andere datum wordt vermeld.
22.3 Indien een bepaling van de overeenkomst of de Algemene
Voorwaarden nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de
gehele overeenkomst aan. In dat geval heeft Opdrachtnemer het
recht om daarvoor in de plaats te stellen een – voor
Opdrachtgever niet onredelijk bezwarende – bepaling die de
nietige zo dicht mogelijk benadert..
22.4 In het geval deze Algemene Voorwaarden en de
opdrachtbevestiging of de schriftelijke overeenkomst onderling
strijdige bepalingen bevatten, gelden de in de
opdrachtbevestiging of de schriftelijke overeenkomst geldende
bepalingen.
Artikel 23. Toepasselijk recht en forumkeuze
23.1 Alle overeenkomsten tussen partijen en verbintenissen die daaruit
voortvloeien of daarmee verband houden, worden uitsluitend
beheerst door Nederlands recht.
23.2 Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met de
overeenkomsten en verbintenissen bedoeld in het vorige lid zullen
in eerste aanleg aanhangig worden gemaakt bij de Rechtbank
Noord-Brabant. Niettemin heeft Opdrachtnemer het recht om
geschillen aan de bevoegde rechter van de woonplaats van
Opdrachtgever voor te leggen.