Amazon wil volgende week officieel van start gaan in Nederland. De Amerikaanse e-tailer heeft aan diverse mediabureaus en bedrijven laten weten in de tweede week van maart zijn virtuele deuren te openen voor de Nederlandse consument.

In Amerika is Amazon goed voor de helft van de pakketjes die online besteld worden. Op de Duitse markt is de onlinewinkel goed voor ongeveer 30 procent van het complete pakketverkeer. Nederland is de volgende stap voor Amazon. De aanloop tot de lancering is relatief lang geweest. Op 12 november 2014 opende Amazon zijn eerste webwinkel in Nederland, met een assortiment dat bestond uit e-books en de eigen e-reader Kindle. De verwachting dat het assortiment snel uitgebreid zou worden, bleek niet te kloppen. De Nederlandse consument kon echter wel terecht in de Britse en Duitse Amazon-winkels.

Amazon biedt naast de webwinkel ook diensten als een streamingvideodienst Prime (al actief in Nederland) en stem-assistent Alexa. Verder is Amazon eigenaar van gamedienst Twitch en heeft het een eigen DSP gebouwd waar adverteerders gericht advertenties kunnen kopen die via een slim algoritme aan een passende doelgroep worden getoond. Dit wordt programmatic advertising genoemd.