De eerste maand zit erop en dat betekent ook mijn tweede blog over mijn stageperiode bij Mister-Postman!

Wat ik vooraf al wist over de organisatie is in de afgelopen maand alleen maar duidelijker geworden. Mister-Postman beschouwt haar stagiaires als echte medewerkers en dat kan nu zeker beaamd worden. Dat betekent dat ik nu volle bak bezig ben met opdrachten voor klanten en hierin ook serieus in word meegenomen. Mijn taken voor de eerste twee weken waren vooral social mediakanalen bijhouden van verschillende klanten, nieuwsbrieven opstellen en meekijken hoe het adverteren gaat plus de optimalisatie daarvan. Elke dag leer ik steeds meer en mijn meerwaarde zal dus ook stap voor stap groeien! Naast mijn huidige taken heb ik kenbaar gemaakt dat data mij een erg interessant onderdeel van marketing lijkt. Doordat ik dit aangekaart heb, heeft mijn begeleider Fabiënne mij kennis laten maken met rapportages maken. Tussentijdse- en eindrapportages van advertentiecampagnes en maandelijkse rapportages van de social mediawerkzaamheden voor onze klanten. Vooral bij de advertentiecampagnes is het erg zoeken op het begin, want je moet een hoop data opzoeken en zorgen dat dit in begrijpbare taal voor de klant wordt uitgelegd. Hierin gaat het om de volgende begrippen: de CTR (click through rate), CPC (cost per click), conversies, weergaven, bereik etc.

Blog jochem
online marketing

Voor de maandelijkse social media rapportages kijken we vooral naar het bereik die de geplaatste posts hebben gehaald. Hoe hoger je bereik, hoe bekender je als organisatie wordt. Buitenom dat, kijk je ook naar de gemiddelde likes, opmerkingen en betrokkenheidsacties, zodat je kan vaststellen wat goed werkt en nog belangrijker: wat juist niet werkt voor jouw doelgroep. Daarnaast is het ook erg belangrijk om uit te zoeken wie de doelgroep van de klant precies is: zijn dit voornamelijk mannen of juist vrouwen, uit welke leeftijdscategorie en eventueel waar zij vandaan komen. Naast data vind ik SEO (search engine optimalization) ook een zeer interessant marketingbegrip waar ik mezelf in wil gaan verdiepen. Hierin heb ik de taak gekregen om voor de verschillende websites de zoekmachine optimalisatie te verbeteren. Mijn SEO-taken zijn de juiste zoekwoorden instellen, foutmeldingen herstellen, content optimaliseren en professionele META-descriptions te schrijven. Ik kan concluderen dat ik mezelf ontzettend goed uit kan leven bij Mister-Postman en dat elke dag anders is. Het werk is variërend, collega’s zijn behulpzaam en de begeleiding is top! Over twee weken zien jullie mijn derde blog en kunnen jullie nogmaals mijn werkzaamheden en bevindingen zien bij Mister-Postman!

 

Keep you posted! 

 

Jochem