Gamificatie is een unieke manier om spelenderwijs bij consumenten emoties op te wekken die kunnen leiden tot betere klantervaringen, hogere betrokkenheid en een sterkere merkloyaliteit. Er wordt gebruik gemaakt van spel typische technieken en elementen in een omgeving zonder spelcontext. De gedachte erachter is dat mensen het leuk vinden om te concurreren met anderen en graag de beste zijn.

Voordelen van Gamificatie
Ten eerste stimuleert het de betrokkenheid en beïnvloedt het gedrag. Facebook is hier een mooi voorbeeld van. De ‘likes’ op Facebook zijn bijvoorbeeld een beloning voor het posten van een bericht. Ook is het voor anderen leuk om die posts te ‘liken’. Door deze beloningen, of door te werken met punten, ranglijsten en concurrentie, kan je mensen betrekken bij het volgen, delen en ‘liken’ van je organisatie op social media kanalen.

Dit laatste zorgt er ook voor dat het bereik vergroot wordt. Dat brengt ons bij het tweede voordeel: naamsbekendheid. Gamificatie is redelijk nieuw en dus origineel. Je onderscheidt je met je organisatie tussen anderen én dat op een unieke manier. Dit kan potentiële klanten trekken en het koppelt plezier aan je organisatie.

Verder is Gamificatie ideaal voor het behoud van klanten. Het belangrijkste is om klanten een reden te geven om terug te komen bij je organisatie. Een voorbeeld hiervan is belonen, hiermee bouw je zowel betrokkenheid als loyaliteit op, waardoor je klanten behouden worden.

Tips
Om Gamificatie goed te laten werken is het van belang om het te benaderen vanuit een strategische doelstelling. Ga na wie je stakeholders zijn en wat hun behoeften zijn. Probeer de klachten van de consumenten te begrijpen. Waar gaan de klachten over? Is er al geprobeerd deze op te lossen? Zodra Gamificatie aan de hand van deze vragen slim ingezet wordt, kun je deze klachten uit de wereld helpen en wellicht in de toekomst voorkomen. Win-win!

Ten slotte zijn Gamificatie en personalisatie dé perfecte match. Op basis van verzamelde klantgegevens en demografische gegevens kun je inspelen op de behoeftes en interesses van de klant. De concepten die bedacht zijn, worden dan positief ontvangen, omdat de klanten denken dat ze persoonlijk benaderd worden. En persoonlijke aandacht doet het altijd goed, mensen willen namelijk geen nummertje zijn, ze willen als individu benaderd worden.

Wil je meer informatie over online marketing, of het werk uit handen geven? Neem dan contact met ons op.