Blog nieuwsbrief

We kunnen allemaal een e-mail schrijven, we schrijven er duizenden per jaar. Maar wat is er nu echt belangrijk bij een e-mail? Waar moet je op letten en wat spreekt de klant aan?

Er zijn verschillende punten waardoor jouw nieuwsbrief nóg meer opvalt bij je klanten, wil je weten welke? Dat leggen wij je uit!

Tip 1: een sterke onderwerpregel

Dit is het eerste wat de klant ziet en dus het belangrijkste onderdeel. Deze paar woorden moeten ervoor zorgen dat je ontvanger je mailtje opent. Maar ja, hoe krijg je dat voor elkaar? Waar moet een goede onderwerpregel aan voldoen? Wij geven je wat tips.

  • Houdt je onderwerpregel kort, het moet kort en bondig zijn.
  • Begin je onderwerpregel met de belangrijkste woorden zodat de klant deze zeker niet mist.
  • Gebruik woorden die de klant niet vergeet, zo blijf je in gedachten en kan de klant jouw mail snel terugvinden.

Tip 2: een spannende preview

De preview van je e-mail is dat kleine regeltje tekst naast, of onder, de onderwerpregel. Deze mag 40 tot 140 karakters lang zijn, zodat het bericht op elk apparaat goed toont. Je preview gebruik je om je onderwerpregel te versterken. Een beetje zoals een ondertitel dat doet bij een boek, of een meta-omschrijving in Google.

Gebruik de preview op dezelfde manier als je onderwerpregel. Dus: prikkel de lezer om je mailtje te openen. Borduur voort op de technieken die je hebt gebruikt in je onderwerpregel.

Tip 3: kies de juiste aanhef

De aanhef is misschien wel het meest vergeten onderdeel van een e-mail. We staan er niet zo bij stil dat de aanhef eigenlijk cruciaal is om een sterke e-mail te sturen. 

Wat je in je e-mail schrijft hangt af van je doelgroep. Zit je in de advocatuur of financiële sector? Dan is een formele toon meestal gepast. Bijvoorbeeld door ‘Geachte’ te gebruiken. Zit je in een markt waar je niet veel te maken hebt met formele regels? Dan is ‘Beste’ gebruikelijk.

Nu denk je: “Dat is megasaai, kan dat niet wat creatiever?” Tuurlijk kan dat, maar de vraag is of je dat wil. Creatief betekent niet altijd beter. Het belangrijkste aan de aanhef is dat je lezer zich gerespecteerd voelt. Humor en woordspelingen komen later pas.

Tip 4: een duidelijke afsluiter

Voor de afsluiter gelden bijna dezelfde regels als voor de aanhef. De grote ‘maar’ is dat er in de afsluiter van een e-mail meer ruimte is voor creativiteit, zeker als je je doelgroep informeel benadert. Een makkelijke manier om je afsluiter op te vrolijken is door er je functie, expertise of zelfs slogan in te verwerken.

Tip 5: het postscriptum is van belang

Het postscriptum is een van de meest gelezen onderdelen van je e-mail. Daarnaast zorgt deze voor een hogere click through rate. Gebruik het postscriptum om nog een laatste gedachte te benoemen, nogmaals de lezer aan te sporen tot actie of schaarste te creëren.

Gebruik deze 5 tips en communiceer een goede nieuwsbrief naar jouw klanten!

Wil je de perfecte nieuwsbrief? Wij helpen je! Neem contact met ons op.

Mister-Postman icon
info@mister-postman.nl
(020) 235 1 235

Mangaan 11, 5234 GD 's-Hertogenbosch