De inzet van social media advertenties kan winstgevend zijn. Maar om dat te bereiken, moet het wel op de juiste manier gebeuren. Dit betekent dat het geen nut heeft om op internet te gaan strooien met ‘commercieel ingestoken’ advertenties. Slechts twee procent van de (online) aankopen wordt gedaan bij het eerste contactmoment met het bedrijf, het product of de dienst. Gemiddeld zijn er zelfs vijf tot acht contactmomenten nodig totdat er een aankoop gedaan wordt. Het is dus zinvol om te werken met een marketingfunnel in plaats van zo veel mogelijk mensen – waaronder een merendeel ongeïnteresseerden – als het ware te bombarderen met je advertenties.

Maar wat is een marketingfunnel? Bij een marketingfunnel draait het allemaal om een sterk stappenplan, van bekendheid, overweging tot conversie. Het gaat erom om potentiële klanten op het juiste moment te confronteren met de juiste informatie. Je wilt er uiteindelijk voor zorgen dat de potentiële klanten dankzij de funnel niet meer om je heen kunnen en een aankoop doen. Om iets te kunnen verkopen, zal het bestaan van jouw organisatie bekend moeten zijn bij de doelgroep.

Je moet eerst de naamsbekendheid van je bedrijf, product of dienst vergroten. Dit kan breed ingestoken worden, omdat er in de funnel steeds meer mensen afvallen, zodat hierdoor alleen personen overblijven waarbij de kans groot is dat zij een aankoop doen bij jouw organisatie. Na de bekendheid ga je over op ‘overweging’. Je zorgt ervoor dat mensen over je bedrijf gaan nadenken, op zoek gaan naar informatie en je website bezoeken. De derde stap is conversies. Hierbij retarget je op de mensen uit de funnel die bijvoorbeeld je website bezocht hebben.

Dit zijn de personen die door hun online gedrag ‘bewezen’ hebben daadwerkelijk geïnteresseerd te zijn in jouw bedrijf, product of dienst. In deze laatste stap kun je die groep personen stimuleren een specifieke actie uit te voeren op je website, zoals producten toevoegen aan het winkelmandje op je website, je app downloaden of direct een aankoop doen. Tunnelvisie of een marketingtunnel, wij helpen je graag op weg! Neem gerust contact met ons op.