API 1

Nieuwe update Apple: kunnen we nog wel 'retargeten' met adverteren op Facebook en Instagram?

Apple heeft een nieuwe update doorgevoerd, een minder leuke als je adverteert op Facebook en Instagram…. Door de nieuwe update van Apple moeten gebruikers namelijk expliciet toestemming geven voor het gebruiken van de persoonsgegevens door Facebook. De verwachting is dat 90% van de gebruikers dit niet zal geven, waardoor de Facebook Pixel niet meer werkt. Reden voor paniek? Een beetje, als je het mij vraagt. 

Maar, wij zouden Mister-Postman niet zijn als we geen oplossing hadden gevonden voor dit probleem! In plaats van een Facebook Pixel, moeten we een Facebook Conversions API installeren. Deze API zorgt ervoor dat de data van jouw server direct naar de server van Facebook communiceert, hiermee is de data als het ware van jou en hoef je dus geen toestemming te krijgen. Facebook zelf zegt het volgende over de API: 

“De Conversions API gebruikt geen cookies. Daarom hebben de instellingen van webbrowsers geen invloed op de mogelijkheid van de Conversions API om gegevens van klanten te verzenden die je alle nodige toestemmingen hebben gegeven (indien van toepassing).”

We omzeilen hiermee het probleem met de Facebook Pixel. Maar, er is meer nodig! Wat je nog meer moet doen is je domein verifiëren in jouw Facebook Bedrijfsmanager én 8 gebeurtenissen instellen die je wilt meten. Hier gaat Facebook dan op sturen.  

e Conversions API is op een WordPress website gemakkelijk te installeren via een plugin, maar als je een Wix website hebt ligt dit heel anders. Wix heeft geen directe plugin – en daarom zijn wij, samen met onze website bouwers, in deze materie gedoken. De conclusie is: een Facebook Conversions API is nog niet te installeren op een Wix website. Wix geeft niet de mogelijkheid om een eigen (server side) code te schrijven op Facebook om de Conversions API op te bouwen. Heb je een Wix website, dan zit er voor nu niks anders op dan hopen dat jouw Facebook Pixel nog blijft werken…

Of toch niet?! Wij hebben onderzocht of er nog een andere manier is zodat we wél kunnen retargeten als je een website hebt die de Conversions API nog niet ondersteund. Websites die nog geen ondersteuning bieden met de Facebook Conversion API kunnen gebruik maken van een ‘tussenlandingspagina’ die wel gemeten kan worden door een API. Personen die op deze pagina komen, bijvoorbeeld vanuit jouw ‘interesses’ of ‘klantenlijst’ advertentiecampagne, kunnen we op deze manier toch nog benaderen. Daarnaast kun je deze ‘tussenlandingspagina’ ook gebruiken in de rest van jouw social media uitingen, nieuwsbrieven, etc. Op deze manier kun je toch adverteren op basis van retargeting.

Benieuwd hoe jij kunt blijven retargeten met adverteren op Facebook en Instagram? Neem dan contact met ons op! 

info@mister-postman.nl
(020) 235 1 235

Mangaan 11, 5234 GD 's-Hertogenbosch