Ben je telkens vrij lang bezig met je social media? Of wil je starten met social media, maar heb je geen idee hoe je aansprekende berichten schrijft? Ga dan eens na: welke ondernemingen volg je online? En welke berichten spreken je aan? Een aansprekend bericht lokt een reactie uit. En dat is wat je wil: contact met je volgers. Alleen ‘zenden’ is dus niet genoeg. Zorg dat je berichten plaatst die anderen activeren, al is het maar dat men je bericht leest, nog los van liken of delen. Dit kan met eigen berichten, maar ook met inhakers uit het nieuws of rondom bekende feestdagen. Lees hier enkele tips, beschouw het als je eerste hulp bij een online post!

Verdiep je in wat je doelgroep (jouw volgers) interessant vindt om te lezen en om te zien. Denk niet alleen aan wat jíj leuk of interessant vindt, het gaat om nieuws delen met anderen, dus moet je weten wat ‘de anderen’ interesseert. En wil je je volgers rechtstreeks oproepen een reactie te geven? Sluit je bericht dan eens af met een vraag die gemakkelijk te beantwoorden is. Als er reacties komen op je bericht, is een vervolgreactie van jouw kant onmisbaar. Of het nu een positieve reactie of een negatieve reacties is. Blijf in dialoog!

Een social media bericht staat niet op zichzelf. Wil je bijvoorbeeld laten zien wat je precies doet, het verhaal achter je organisatie onder de aandacht brengen of kennis delen? Maak dan een compact document waaraan je de onderdelen en onderwerpen aangeeft. Het geeft je houvast bij het maken van een planning. Zo zorg je dat er regelmatig iets online komt én dat de berichten doordacht zijn. Neem dus echt even de tijd om een lijst met onderwerpen en plaatsingsdata op te stellen. Doe dit bijvoorbeeld één keer in de maand op een vast moment.

Als je een winkel hebt, zorg je dat je online etalage oogverblindend is. Heb je bedrijfswagens of kleding, dan let je erop dat die representatief zijn. Zo is het ook met social media: zorg dat jouw profiel er netjes bij staat. Plaats je berichten op Twitter of Instagram? Zorg dan dat je bio aansprekend of grappig en in ieder geval duidelijk is. Op LinkedIn en Facebook moet je informatiepagina op orde zijn. En vergeet de avatar en omslagfoto niet. Kies bijvoorbeeld het logo van je onderneming als profielfoto en een teamfoto voor de omslag.