Ooit gehoord van ‘gamification’? Het is een manier om spelenderwijs emoties bij consumenten op te wekken. Waarom? Om hen betere klantervaringen, hogere betrokkenheid en een sterkere merkloyaliteit te laten ervaren! Nu hebben we je aandacht, toch? Bij gamification wordt gebruik gemaakt van speltypische technieken en elementen in een omgeving zonder spelcontext. De gedachte erachter is dat mensen het leuk vinden om te concurreren met anderen en graag de beste zijn. Tja, wie niet?!
Gamification heeft verschillende voordelen. Zo stimuleert het de betrokkenheid en beïnvloedt het gedrag. Facebook is hier een een mooi voorbeeld van. De ‘likes’ op Facebook zijn een beloning voor het posten van een bericht. Ook is het voor anderen leuk om die posts te ‘liken’. Door deze beloningen, of door te werken met punten, ranglijsten en concurrentie, kan je mensen betrekken bij het volgen, delen en ‘liken’ van jouw organisatie op de social media kanalen. Dit laatste zorgt ervoor dat het bereik vergroot wordt. En dat brengt ons bij het tweede voordeel. Namelijk: naamsbekendheid. Gamification is redelijk nieuw en dus origineel. Je onderscheidt je van anderen én op een unieke manier. Dit kan potentiële klanten trekken en het koppelt plezier aan je organisatie. Gamification is dus ideaal voor het behouden van klanten. Het belangrijkste is om klanten een goede reden te geven om nog eens terug te komen bij jouw organisatie. Een voorbeeld hiervan is belonen, waarmee  je zowel betrokkenheid als loyaliteit opbouwt.
Om Gamification nu goed te laten werken is het belangrijk om deze online tool te benaderen vanuit een strategische doelstelling. Ga eens na wie jouw stakeholders zijn en wat hun behoeften zijn. Probeer de klachten van de consumenten te begrijpen. Waar gaan de klachten over? Is er al geprobeerd deze op te lossen? Als gamification slim wordt ingezet, kun je deze klachten uit de wereld helpen en zelfs in de toekomst voorkomen. Lees: win-win!
Ten slotte zijn Gamification en personalisatie dé perfecte match. Op basis van klantgegevens en demografische gegevens kun je inspelen op de behoeftes en interesses van een klant. De concepten die bedacht zijn, worden dan positief ontvangen,omdat de klanten het vertrouwen hebben persoonlijk te zijn  benaderd. En persoonlijke aandacht werkt altijd het beste, want ook jij wilt toch geen nummertje zijn? Dus; ‘the game is on!’, ook voor jou!