Data management
Analyse
Copywriting

Aan de slag met een nieuwsbrief!

Nieuwsbrieven kampen nog steeds een beetje met imagoproblemen. Voor veel mensen staan ze synoniem voor: spam, onnodige opschepperij en marketing. Maar vaak refereren deze aannames dan aan nieuwsbrieven oude stijl. Een ander type nieuwsbrief is al een tijdje met een opmars bezig: de redactioneel gecureerde nieuwsbrief. Dit type nieuwsbrief is luchtig geschreven en heeft een persoonlijke tone-of-voice. Steeds meer bedrijven en media zetten het in als apart platform om de relatie met hun publiek of klanten te verdiepen.

Het onderwerp

Kies voor één richting die je op wil met je onderwerpregel. Prikkel de nieuwsgierigheid, geef de urgentie van je bericht aan (oftewel, beperkte houdbaarheid van de aanbieding), meerwaarde (wat haalt de klant uit de e-mail) of speel in op emotie met gevoelswoorden en leestekens (!).

Body tekst

Ons westerse schrift lezen we van links naar rechts, het is dus logisch dat het menselijk brein dat dit schrijft en spreekt, begint met lezen in de linkerbovenhoek. Zet daarom de afbeelding of headline die de meeste aandacht moet hebben op deze plek. Het oog wordt er direct naartoe getrokken, dus zet de hoofdzaak van je nieuwsbrief hier.

No overload

Wat we met zekerheid kunnen zeggen is dat een overload aan tekst het in een e-mail niet goed doet. Zorg ervoor dat je genoeg vertelt om mensen te verleiden tot een doorklik naar de achterliggende landingspagina waar het hele stuk content wel op staat, maar geef niet de gehele kern van de zaak meteen weg. Drie tot vier kolommen met content is ruim voldoende om je nieuwsbrief goed vorm te geven én te vullen met de inhoud die je voor ogen hebt.