Wie een paar jaar geleden aan kinderen in groep 8 vroeg wat ze later wilden worden, kreeg antwoorden als profvoetballer, dierenarts of brandweerman. Als je dezelfde vraag nu stelt, is de kans groot dat je ‘YouTuber’ als antwoord krijgt. Op steeds jongere leeftijd zijn kinderen bezig met zelf content maken, voornamelijk in de vorm van filmpjes. Via social media kunnen ze dit heel makkelijk delen met hun vrienden en alle andere gebruikers. Dit gebeurde vooral op YouTube, maar de laatste jaren is hier een nieuw platform bijgekomen: TikTok.

Het idee van TikTok is simpel: gebruikers maken en uploaden filmpjes van zichzelf waarin ze bijvoorbeeld dansen, playbacken of iets grappigs doen. De video’s duren maximaal 15 seconden en als gebruiker kan je kiezen uit een grote database van liedjes, geluidseffecten en filters. Door de vele mogelijkheden biedt het platform de ruimte om jezelf heel creatief te kunnen uiten. Wat TikTok mede onderscheidt van andere kanalen, zoals YouTube, is dat je sámen content kan maken. Je kunt elkaars video gebruiken en hier weer creatief mee omspringen of daadwerkelijk samen iets creëren. Het platform heeft recentelijk de anderhalf miljard (!) downloads behaald en heeft dus wereldwijd inmiddels een flinke community opgebouwd. De meeste gebruikers zijn te vinden in India en China, maar de app is in een groot aantal landen immens populair, waaronder in Nederland.

Maar kunnen we hier als bedrijf ook iets mee? Jazeker! Sinds kort kun je op TikTok je doelgroep via hun ‘Timeline’ bereiken. Adverteren binnen deze app gebeurt ‘mobile-first’. Dat betekent dat al je advertenties in verticaal mobiel formaat weergegeven worden.

Vanwege (nog) weinig concurrentie op deze markt is het relatief goedkoop om te adverteren op het platform. Daarnaast wordt het platform voornamelijk gebruikt door Generatie Z: de welvarende, groeiende en ambitieuze jeugd. Weet jij nu al een plekje in het hart van deze generatie te veroveren, dan groei je met ze mee en zit je gebakken voor de komende jaren. Het platform heeft een groot fungehalte. Wanneer jij als merk hier tussen probeert te komen met het “saai” uitleggen van je product of dienst, zal je ad waarschijnlijk meteen of na enkele seconden geskipt worden. En dat is het laatste wat je wilt. Dus, begin organisch met het veroveren van de hartjes van de TikTokkers. Start een bedrijfspagina en creëer een hashtag challenge die jouw product of merk optimaal laat zien. Maar houdt het laagdrempelig zodat het snel opgepikt kan worden door eventuele creators en hun fans.