Alweer een paar jaar geleden begonnen we massaal e-mail te gebruiken als marketingtool. Vanuit een database met klanten stuurden we een nieuwsbrief. Voordeel? In een rap tempo ontvangt iedereen dezelfde boodschap en het is ontzettend goedkoop. Het heeft ook een nadeel: we stuurden berichten die niet helemaal aansluiten bij de behoefte van de lezer. Die behoefte verschilt namelijk per moment en per lezer. Dus gingen we op zoek naar nieuwe oplossingen voor de e-mailtoepassing, en de komst van autoresponders was een feit.

De volgende evolutie in e-mail marketing, was de komst van autoresponders. Autoresponders herkennen voor welke lijst iemand zich online heeft aangemeld. De lezer krijgt dan een serie e-mails die relevant zijn. Toch is er nog steeds het probleem dat we te weinig van de ontvanger weten. Misschien heeft die ontvanger zich voor meerdere autoresponders opgegeven. Of is hij inmiddels geen klant meer. In dat geval moet hij of zij misschien juist andere soort e-mails ontvangen.

De kanalen en mogelijkheden die we inmiddels met het zogeheten ‘marketing automation’ gebruiken zijn eindeloos. Denk aan e-mail communicatie, gepersonaliseerde content op de website, SMS-berichten of aangestuurde advertentiecampagnes. De actie die volgt, is afhankelijk van drie dingen:

We noemen dat ook wel triggers. Voorbeelden van dit soort triggers:

Wat we zeker weten, is dat marketing automation het begin van een sterke opmars naar professionalisering is. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de B2B marketeers de sterkste focus heeft op leadgeneratie. Marketing automation is hét middel om op een efficiënte en effectieve manier leads te genereren. 40% van de B2B marketeers in Nederland gebruikt een vorm van marketing automation. 21% wil daarnaast aan de slag met marketing automation.